Vad betyder det att mjölken är ekologisk?

  1. Ekologiska bönder använder inte handelsgödsel eller bekämpningsmedel.
  2. Ekologiska bönder strävar efter ett levande odlingslandskap med ett rikt djurliv och växtliv.
  3. Ekologiska bönder strävar efter att vara självförsörjande på foder.
  4. Korna får bara ekologiskt foder.
  5. kon får vara för sig själv när hon kalvar och hon får vara tillsammans med kalven första tiden.
  6. Korna och kalvarna får var utomhus extra länge!

Från ett ekologiskt mjölkpaket:)



För mig låter det ganska självklart med att djuren ska få ha det sådär men det är väldigt få kor som lever sådär. Oftast blir dem bara intryckt i en lagård eller ett tråkigt område där dem inte änns kan röra sig..Och som man såg på nyheterna får vissa absolut ingen skötsel så dem får kliva och ligga i sin avföring och bli ihjältrampade av dem andra djuren. FYFAN säger jag bara. bara för att dem är djur betyder inte det att dem inte har tankar eller känslor. Och fodret som dem oekologiska djuren får är oftast hämtade från regnskogar och DET är absolut inte bra det heller.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Ja visst är det extra gott att dricka mjölk när man vet att korna lever ett värdigt liv? :)

2010-04-19 @ 09:53:40
URL: http://aggerydsandra.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag mår nästan dåligt när jag ser att folk köpt sån där Lidl-mjölk :/

2010-04-19 @ 18:53:30
URL: http://zparriz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0